سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نرم افزار «اتوماسیون کلیه فرآیندهای مامورین برق» ساخته شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امین‌رضایی‌زاده مدیر دفتر فناوری سامانه‌های کنترل و پایش پیشرفته، واقع در مجتمع خدمات فناروی دانشگاه صنعتی شریف گفت: پس از دو سال تلاش، از طریق مهندسی سازمانی و با هدف بهینه سازی فرآیند‌های اجرایی مامورین نصب و اصلاح انشعاب، قرائت کنتور، تست و بازرسی، فروش و خدمات پس از فروش انشعاب، قطع و وصل، توانستیم به محصول نرم افزاری جامع با نام SEO دست یابیم.

این طرح، فرآیند‌های اجرایی مامورین خدمات مشترکین را یکپارچه سازی کرده و کلیه عملیات اجرایی و کنترلی آنان را در خارج از ساختمان‌های اداری، به صورت سیستمی پوشش می‌دهد. در واقع هدف نهایی این طرح مکانیزه کردن و هوشمند سازی سیتماتیک (قابل کنترل و رصد کردن مراحل اجرایی) کلیه فعالیت‌ها و فرآیند‌های مامورین خدمات جامع مشترکین و نصب و اصلاح انشعابات است.

رضایی‌زاده استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در ادامه یادآور شد: این پروژه، در وهله اول به مهندسی سازمانی حوزه مامورین خدمات مشترکین می‌پردازد و نسبت به چیدمان بهینه و کاهش هزینه‌های تجهیزات و خصوصا منابع انسانی راهکار بهینه می‌دهد. سپس این مهندسی سازمانی را در قالب یک سیستم اتوماسیون هوشمند پیاده سازی می‌کند و همزمان با ارائه راهکار اختصاصی جهت مهندسی سازمانی حوزه مامورین خدمات مشترکین، بهینه سازی فرآیند‌های اجرایی و عملیاتی مامورین مذکور، انجام می‌شود. این بخش صرفا فعالیت‌های عملیاتی را شامل می‌شود و هیچ ارتباطی به سیستم‌های Billing و امثال آن ندارد.

رضایی‌زاده در خصوص مزایای این طرح گفت: سیستم و ساختار فعلی باعث هدررفت سالانه 1400 میلیارد ریال منابع نقدی شرکت‌های توزیع در سطح کشور می‌شود که هر سال حداقل 10% به آن افزوده می‌شود. این رقم جز هزینه‌های مستقیم و قابل محاسبه است و از محل اعتبارات و بودجه شرکت‌های توزیع هزینه می‌شود. همچنین صرفه جویی 5000 هزار میلیاردی در هزینه‌های غیرمستقیم نیز از دیگر مزایای این طرح است و در مجموع عواید سیستم پیشنهادی معادل 6400 میلیارد ریال سالانه خواهد بود.

عضو هیئت دانشکده مهندسی برق خاطرنشان کرد: این طرح اکنون در چند منطقه از تهران عملیاتی شده و در حال اجراست. در این طرح مامورین برق با وارد کردن اطلاعات در گوشی و گرفتن عکس از کنتور، اطلاعات را برای سرور ارسال می‌کنند و مدیر اجرایی یا بازرس می‌تواند به صورت آنلاین وضعیت پرونده‌ها و مسیر کارکرد مامورین را نظارت کند. حذف استفاده از کاغذ در این سیستم سبب صرفه جویی 19 میلیون برگه کاغذ و جلوگیری از قطع شدن 2000 درخت در سال می‌شود. علاوه بر آن باعث می‌شود هر پرونده در لحظه درسیستم ثبت شود (درمقایسه با وضعیت فعلی که 3 روز تاخیر می‌تواند داشته باشد). از دیگر مزایای جانبی این سیستم، می‌توان به بروز رسانی داده‌های نقشه GIS شرکت توزیع به صورت آنلاین و فراهم شدن بستری برای تحلیل داده‌های مناطق و ارزیابی سیستماتیکی عملکرد مامورین برق اشاره کرد.

رضایی زاده در پایان گفت: طی دوسال با همکاری و همفکری پرسنل رسمی، مامورین و کارشناسان فنی و خبره روی این ایده کار کردیم و تمام زیر سیستم‌های فعالیت‌های مامورین برق را طراحی کردیم. هم اکنون یکی از زیر سیستم‌ها (زیر سیستم تست و بازرسی) پیاده سازی شده و در مناطقی از تهران در حال اجراست. ما به دنبال این هستیم که این سیستم به شرکت‌های توزیع و پیمانکاران مربوطه معرفی شود تا بتواند جایگزین روش فعلی باشد و از هدررفت منابع جلوگیری کند و با تولید داده‌های ارزشمند، نظارت و آنالیز بهتری برای مدیران فراهم نماید.

کارتابل پرونده‌ها در اپلیکیشن موبایل مامورین برق قابل رویت است. مامور با اشاره روی هر پرونده وارد آن شده و اطلاعات را وارد می‌کند. این اطلاعات همراه با موقعیت جغرافیایی (GPS) مامور به سرور ارسال می‌گردد.